Õlivahetus

Automaat- ja käsikäigukasti õlivahetus

Kvaliteetne käigukasti hooldus säästab käigukasti vanast õlist tingitud kulumiskahjustustest ning kindlustab käigukasti töökindluse aastateks. Korraline käigukasti hooldus tuleks teostada: DSG ja CVT puhul 40 000 km – 60 000 km läbimisel. Tavaautomaadil 80 000 km – 100 000 km läbimisel või iga 7 aasta tagant. Enne dünaamilist õlivahetust teostame proovisõidu, et veenduda sõiduki käigukasti korrasolekus. Kui selgub, et käigukasti töös esinevad suuremad häired, ei anna dünaamiline õlivahetus tulemust ning vajalik on käigukasti põhjalikum remont, seda me igale autole siiski teostada ei saa. Teenuse hinna määrab mitu komponenti:

  • töö ajakulu (keerukus)
  • õli kogus ja tüüp
  • filtri ja tihendi hind

Autod ja nende käigukastid on väga erinevad. Tööks kuluv aeg sõltub näiteks käigukasti asetusest (piki, risti), jahutustorude ühendustest ja nende asukohast, karteripõhja poltide arvust, põhjakaitse või talade asetusest jne. Seetõttu võivad eri marki või tüüpi käigukastide hoolduse protseduurid olla vägagi erineva ajakuluga. Näiteks mõnel autol tuleb filtri vahetuseks eemaldada sõiduki kere tala, et filtrile ligi pääseda, samal ajal kui Mercedese 7-käigulisel on auto põhi alt avatud ja lisatöid ei kulu ning teatud Volvol ei saa hoolduse jooksul üldse filtrit vahetada. Käigukasti õlivahetusele kuluv koguaeg ( proovisõit, õli- ja filtrivahetus ning tihendi vahetus koos dünaamilise õlivahetusega ning hilisema testimise ja vajadusel adapteerimisega) varieerub vastavalt erinevatele automarkidele.

Protsessi jooksul kulutatud õlikogus sõltub nii käigukasti mustuse astmest kui ka käigukasti suurusest. Reeglina, mida suurem on sõiduki mootori kubatuur, seda suurem on käigukast. Käigukasti mustuse aste sõltub sõiduki ajaloost ehk kuidas ja kus on teda kasutatud ning kas õli on üleüldse vahetatud. Mida suurem on läbisõit ja mida raskemates tingimustes on auto töötanud (mõjutab ka päritolumaa ja sealne temperatuur), seda rohkem määrdunud on käigukast. Käigukasti õlivahetuseks kulub alati käigukasti jagu õli + lisakogus vana mustuse välja viimiseks. Kaasaegsete sõidukite käigukastide neto mahud on 7-13 liitrit ning käigukasti puhastamiseks kulub tavaliselt 2-6 liitrit lisaõli. Seega kogukulu on teoreetiliselt 9 kuni 19 liitrit kuid enamasti jääb õlikulu siiski vahemikku 12-15 liitrit, millest omakorda 7-13 jääb peale puhastust käigukasti sisse.

Tänapäeval kasutatakse sõidukitel väga palju erinevaid automaatkäigukaste. Nad erinevad üksteisest nii tööpõhimõtete (CVT, DSG, planetaar vms.), tootja kui ka koormustaluvuse poolest. Möödas on ajad, kus käigukasti õliks piisas „tavaline“ ATF Dexron II. Käigukastis tohib kasutada ainult selle käigukasti jaoks mõeldud spetsiaalset õli. Tavaliselt sobib ühte käigukasti siiski rohkem kui üks kindel õlimark, lihtsalt sama retsepti järgi on mitu erinevat tootjat ühte ja sama toodet valmistanud. Käigukasti õlist teevad kõrgtehnoloogilise toote eelkõige ülikallid lisandid. Kõik see tingib selle, et sõltuvalt ATFi tüübist, brändist ja sertifikaadist võib kaasaegsete automaatkäigukastide (alates 2000.a.) õli hind varieeruda alates 6 eurost kuni isegi 50 euroni liitri kohta. Viimane on küll erand kus autotootja kasutab monopoolset seisundit ja hind on autoesinduses.

Enamikus käigukastides on sees õlifilter. Teatud mudelitel on neid isegi 2-3 tükki. Reeglina saab tagaveolistel ja enamus nelikveolistel autodel õlifiltrit tavahoolduse käigus vahetada, ent esiveolistel seda paljudel mudelitel siiski teha ei saa. Nagu varuosade puhul ikka, on võimalik kasutada nii originaaltootjat (reeglina kallim) kui ka alternatiivset B tootjat (reeglina odavam). Autotootjad ise ei tegele filtrite valmistamisega, vaid ostavad analoogsetest tehastest kust ka järelturu müügifirmad neid ostavad. Seetõttu võime kogemusest öelda, et teatud varuosafirmade toodang on isegi kvaliteetsem või samasuguse kvaliteediga kui originaal. Filtri ja tihendi hinnad erinevad sõltuvalt autotootjast ja varuosatarnijast, jäädes vahemikku 10 – 200 eurot.